Home » Docent Ad van der Ven » Programma schilderweek

Programma schilderweek

Een La Touche schilderweek is een uitdaging voor iedereen die van tekenen en schilderen houdt. Het maakt niet uit of je als beginner je eerste penseelstreken zet, of juist als ervaren schilder op zoek gaat naar de volgende stap in je ontwikkeling. Want je programma is altijd afgestemd op jouw wensen, leerdoelen en ambities. Heb je veel structuur en persoonlijke aanwijzingen nodig? Dan word je stap voor stap begeleid. Werk je liever zelfstandig? Dan krijg je daarvoor alle ruimte.

Het programma omvat vijf cursusdagen. Er is begeleiding van 9.30 tot 13.00 uur en van 14.00 tot 16.00 uur, met uitzondering van de dinsdagmiddag. Een les begint altijd met een korte presentatie die een schilderkunstig thema belicht en waarin stijlen en technieken worden besproken. Daarna ga je aan het werk, aan de hand van een duidelijke opdracht, of naar eigen inzicht. Aan het eind van iedere ochtend, van 12.30 tot 13.00 uur, is er een gezamenlijke werkbespreking.

Atelier altijd open

Het ruime atelier is ingericht met grote werktafels, enkele schildersezels voor algemeen gebruik en alle materialen en gereedschappen die je nodig hebt. Het atelier is ook buiten de lesuren open en je kunt er dus altijd terecht.

Bij goed weer wordt er vaak buiten gewerkt, ‘en plein air’. Het schilderachtige boerenerf met zijn stallen, schuren, machines en grote en kleine dieren en het mooie landschap bieden volop aanknopingspunten voor je teken- en schilderwerk.

Meestal wordt er ’s avonds een korte film vertoond over kunstenaars en hun werkwijze of over een kunsthistorisch onderwerp. Op de leestafel vind je inspirerende boeken en tijdschriften en allerhande informatie over musea en actuele tentoonstellingen.

Feestelijke ‘vernissage’

Een La Touche week wordt altijd afgesloten met een expositie van het in die week tot stand gekomen werk. Bij een feestelijke ‘vernissage’ in het atelier krijgen de schilders en hun werk nog even alle aandacht en daarna heffen we samen het glas op de bereikte resultaten.